تاریخ انتشار :سه شنبه ۸ فروردین ۹۶.::. ساعت : ۲:۲۵ ب.ظ
فاقددیدگاه

بانکداری ربوی با پیراهن اسلامی/ چرا دولت‌ها به نصایح مراجع عظام ترتیب اثر نمی‌دهند؟!

زمانی که نام بانکداری اسلامی به گوش می‌رسد علامت تعجب در ذهن همه ایجاد می‌شود که بانکداری اسلامی چیست؟

به گزارش چالوس ما،سال‌ها است که لفظ بانکداری اسلامی در محافل اقتصادی و بانکی کشور به کاربرده می‌شود و بانک‌ها از این نام در تبلیغات استفاده می‌کنند، اما سوال اینجاست بانکی که از تسهیلات پرداختی، بدون شرط شراکت در سود و زیان، ۲۰ تا ۴۰ درصد سود تضمینی دریافت می‌کند و در صورت عدم پرداخت به موقع اقساط، جریمه دیر کرد صادر می‌کند، چگونه می‌تواند داعیه‌دار فعالیتی اسلامی باشد؟

فاصله بانکداری ربوی کنونی با بانکداری اسلامی

آن‌گونه که مراجع عظام می‌فرمایند، اگر به قرآن و روایات ائمه اطهار(ع) نگاهی داشته باشیم به جای کلمه بانکداری اسلامی کلمه قرض‌الحسنه را به وفور می‌توان مشاهده کرد. قرض‌الحسنه که خداوند آن را معامله با خود می‌داند تا مسلمانی جهت گره گشایی مشکل مسلمانی دیگر مبلغی را در مدتی که باهم توافق کرده‌اند، به او قرض می‌دهد و در موعد مقرر اصل مبلغ دریافتی را به وی باز می‌گرداند.

آیا بانک‌ها که لفظ بانکداری اسلامی را یدک می‌کشند، چنین فعالیت اعتباری دارند؟

بانک‌ها فقط در زمان اعطای تسهیلات از اسلام خرج می‌کنند، اما زمان ستاندن اقساط گویی بویی از دین نبرده‌اند و قران آن‌ها، بخشنامه داخلی و پیامبرشان ،مصوبه هیت مدیره است!

مراجع بارها از عملکرد غیر شرعی بانک‌ها گله کردند و از آن تبری جسته‌اند

آیت‌الله نوری همدانی تاکید کرد: ربا، گناه کبیره‌ای است که در اسلام حرام است. اگر در مقابل یک قرض، پول بیشتری گرفته شود، حرام و ربا است و متأسفانه این کار در بانک‌های ما انجام می‌شود.

این استاد حوزه بیان کرد: جریمه را فقط یک مرتبه می‌توان دریافت کرد؛ نه اینکه برای آن مدل‌های گوناگون ساخته و روی جریمه نیز مجددا جریمه دریافت کنند. بارها در پاسخ به نامه‌ها نوشته‌ایم که جریمه برای أداء دین رباست، اما متاسفانه به این احکام الهی عمل نمی‌شود.

آیت‌الله علوی ‌گرگانی نیز یکی دیگر از مراجعی است که در روز ۴ بهمن‌ماه ۹۵ اظهار کرد: اگر اقتصاد اسلامی می‌خواهد صورت گیرد، باید منابع و مأخذه اصلی اصلاح شود، چون در غیر این‌صورت بی‌فایده است؛ یک منبع اولیه اصلی امور مالی کشور عبارت از بانک‌ها و … خواهد بود، چراکه تا بانک اصلاح نشوند، جامعه درست نخواهد شد، چون بنیه جامعه روی امور مالی می‌گردد و تا پولی در جامعه نباشد، حرکتی اتفاق نمی‌افتد.

آیت‌الله مکارم شیرازی روز ۲۴ آذرماه ۹۵ در دیدار رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: نکته مهم اجرای بانکداری اسلامی است، بانک‌ها گوش به بانکداری اسلامی نمی‌دهند؛ هرچه می‌گوییم به قانون بانکداری اسلامی عمل کنید گوش نمی‌کنند، این مسئله را بارها تذکر دادیم، ولی عملی نشد. مسئولین برخی بانک‌ها می‌خواهند درآمد بیشتر داشته باشند و مقید به بانکداری اسلامی نیستند.

آیت‌الله جعفر سبحانی در روز ۳ آذرماه ۹۵ در دیدار با مدیرعامل یکی از بانک‌های دولت اظهار کرد: «مسئله دیرکرد وام، نگران‌کننده است و قالب استفتائات مردم در همین رابطه است و نشان می‌دهد جامعه از این بابت دچار خسران شده که موجب ناراحتی بوده و لازم است فکری برای حل این مشکل کرد. موضوع اخذ دیرکرد از نظر اسلام حرام است و به نوعی ربا محسوب می‌شود و متاسفانه مشکل آن در کشور هنوز حل نشده است.

آیت‌الله نوری همدانی در ۳ آذرماه ۹۵ در دیدار با رئیس بانک ملت اظهار کرد: «بانک‌ها باید با پرداخت وام به محرومین و مستضعفین کمک کنند. موضوع اخذ دیرکرد از نظر اسلام حرام است و به نوعی ربا محسوب می‌شود و متاسفانه مشکل آن در کشور هنوز حل نشده است.

آیت‌الله جوادی‌ آملی: حقوق کارمندان بانک‌های ربوی حرام است، زیرا حقوق حلال در برابر کار حلال گرفته می‌شود.

آیت‌الله نوری همدانی همچنین در تاریخ ۲۸ آبان ماه در دیدار رئیس اتاق بازرگانی گفت: «بانک‌ها یکی از موانع حل مشکلات اقتصادی هستند و با سودهای خود مردم را بیچاره کرده‌اند، دیرکرد وام حرام و یک نوع ربا است و نباید دیرکرد از مردم گرفته شود.»

آیت‌الله علوی گرگانی در ۱۶ شهریورماه اظهار کرد: بانک‌ها به جای اینکه مشکلات مردم را برطرف کنند، مشکلات جامعه را اضافه می‌کنند.

به گزارش گروه اقتصادی بلاغ، استفاده ظاهری از نام اسلام برای ترغیب مردم گناهی نابخشودنی است و گناه سنگین‌تر عمل نکردن به وعده‌ای است که با نام اسلام به مردم داده می‌شود. حلال خدا را حرام و حرام خدا را حلال نکنید، دریافت جریمه دیر کرد و تعیین سود تضمینی یک فعالیت ربوی است و اصرار بر ادامه آن اعلان جنگ با خداست.

پرسش اساسی در این ارتباط، بی‌تفاوتی دولت‌ها نسبت به این گناه بزرگ است که در نظام اسلامی همچون مالیخولیا روح و ایمان مردم را از بین می‌برد و قلب‌ها را در قبال پذیرش حقیقت سخت و مقاوم می‌سازد.

بلاغ

 

دیدگاه خود را به ما بگویید.