تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۵ فروردین ۹۶.::. ساعت : ۲:۴۲ ب.ظ
فاقددیدگاه

آن‌ مهربان‌ترینی که برای ما ولی بی‌ما است!

امروزه بر کسی نقش سازنده و عجیب کتاب بر شکل‌گیری شخصیت و هویت و آینده عموم مردم بویژه کودکان پوشیده نیست، اما نکته شگفت‌انگیز در این است که به این مهم توجهی نمی‌شود.

به گزارش چالوس ما، “به بهانه روز جهانی کتاب کودک”؛
کتاب به عنوان بهترین و موثرترین عنصر در تربیت کودک و نوجوان و عامل اساسی در رشد و آگاهی و فرهیختگی او می‌تواند در خنثی‌سازی تهاجم و کشتار فرهنگی قدرت‌های استکباری و رساندن کشور به اوج قله تعالی و افتخار نقش اساسی داشته باشد.

کتاب از آغاز تولد حیات فکری انسان‌ها، حافظ تفکر و اندیشه و حامل تلاش‌های فکری و علمی فرهیختگان و اندیشمندان و عالمان بوده و دروازه ورود نسل‌ها به جهان گسترده دانش و معرفت است.

همه‌ی دستاوردهای بشری را در خود گرد آورده و بهترین ابزار کمال انسان‌هاست. بی‌نظیرترین مجموعه آموزش‌های الهی و درس‌های پیامبران به بشر در قالب کتاب، تضمین‌کننده سعادت نسل‌ها در همه عصرهاست.

کسی که با دنیای زیبای کتاب ارتباط ندارد، بدون تردید از مهمترین دستاورد انسانی و از بیشترین معارف الهی و بشری محروم است.

کتاب و کتابت در رشد حیات فردی و اجتماعی تاثیر بسزایی دارد. روح یک جامعه در پرتو کتاب است که بارور می‌شود و به همین دلیل، میراث فرهنگی و تمدن اسلامی همیشه مملو از کتاب‌های بزرگانی است که افتخار جامعه بشری بوده همه همت اولیای دین اسلام بر این بوده است که بندگان خدا را به سوی روشنایی کتاب رهنمون سازند.

حضرت علی علیه‌السلام می‌فرمایند: “کسی که با کتاب‌ها آرامش می‌یابد، هرگز آسایش از او سلب نمی‌شود.

امام صادق علیه‌السلام نیز می‌فرماید: “کتاب‌هایتان را حفظ کنید زیرا که نیازمند آنها خواهید شد”.

بنابر فرموده‌های امامان معصوم علیهم‌السلام، جامعه اسلامی بدون کتاب بی‌روح خواهد بود. به وجود آوردن فرهنگ مطالعه در جامعه مستلزم تدوین و اجرای برنامه‌هایی است که عادت به مطالعه را رونق بخشد.

عادت، شکلی از الگوهای رفتاری است که در روند اجتماعی شدن فرد به وجود می‌آید. پس برای رسیدن به شرائط مطلوب چاره‌ای جز به وجود آوردن عادت کتاب‌خوانی از دوران کودکی در انسان‌ها نداریم.

برخی گمان می‌برند که عادت به مطالعه، ارثی و خصلتی ذاتی است، در حالی که این یک امر اکتسابی است. یعنی همانطور که کودک خواندن، نوشتن و حساب کردن را می‌آموزد، مطالعه کتاب را نیز باید یاد بگیرد و در دوره حساس کودکی باید با کتاب مألوف شود.

پس باید مطالعه را به کودکان و نوجوانان آموخت و آنها را به مطالعه کتاب عادت داد. اگر در خانواده‌ای، پدر و مادر کتاب بخوانند و عادت به مطالعه داشته باشند، کودکان نیز خیلی زود با کتاب آشنا می‌شوند و به تقلید از والدین خود، کتاب را در دست می‌گیرند و سپس با دیدن کتاب‌های تصویری، به سوی کتاب جلب می‌شوند.

بعد از پیروزی انقلاب، قدرت‌های استکباری خواستند از راه‌های گوناگون جمهوری اسلامی ایران را به شکست بکشانند و به سبب عدم توفیق در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی، شیوه خود را بر تهاجم فرهنگی قرار دادند تا بنا به فرمایش رهبرمعظم انقلاب، شبیخون فرهنگی یا غارت فرهنگی، نسل جوان را به بیراهه کشانده و با هدف قرار دادن آنها، در نهایت نسل جوان را به ابتذال بکشانند و آینده انقلاب را در هاله‌ای از تردید و تهدید قرار دهند.

کناب به عنوان موثرترین و بهترین ابزار می‌تواند علیه تهاجم فرهنگی دشمنان ایران اسلامی نقش آفرین باشد. برعکس، انتشار کتب و نشریات ضاله و در دسترس قرار دادن سهل آنها در میان جوانان، باعث به فساد کشیده شدن نسل نوجوان می‌گردد و با آلوده کردن اذهان پاک و آماده آنان، اجازه و فرصت تفکر به مسائل انقلاب و اسلام را نمی‌دهند، آنچنان که امروزه بویژه در شبکه‌های اجتماعی و فضاهای مجازی، موج عظیم تخریب افکار نوجوانان و جوانان ایران اسلامی توسط دشمنان این ملت مدیریت می‌شود و مشخص نیست اولیای امور تا کی می‌خواهند از این تغافل خارج شوند؟!.

دیدگاه خود را به ما بگویید.